یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

بازسازی ساختمان های قدیمی

۹ بازديد

بازسازی ساختمان در مشهد

اهمیت بازسازی ساختمان های قدیمی از قرن بیست و یکم پدیدار شد. روش ساخت و ساز سنتی دارای ایرادات فراوانی از جمله فقدان فناوری دیجیتالی سازی و مدیریت اطلاعات، همکاری ضعیف و ناتوانی در ارزیابی کارایی بازسازی ساختمان است. نحوه سیستم‌بندی طراحی اصلاح ساختمان‌های قدیمی متمرکز است. در این مطالعه از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در طراحی اصلاح سازه ساختمان قدیمی استفاده شد و عملکرد شبیه سازی و تحلیل شد. علاوه بر این، در ساخت و ساز عملی استفاده شد. یک ساختمان قدیمی در گوانگدونگ با استفاده از BIM به دو منطقه و یک حیاط تقسیم شد. اقدامات متقابل اصلاحی مربوطه برای حل مشکلات ساختمان ارائه شد. سپس تحلیل شبیه سازی انجام شد. نتایج نشان داد که BIM می تواند در بازسازی ساختمان های قدیمی استفاده شود. استفاده از BIM در اصلاح ساختمان‌های قدیمی می‌تواند کاستی‌های روش‌های طراحی سنتی را جبران کرده و طراحی را شهودی‌تر کند.


1. مقدمه
مصرف انرژی و منابع از قرن بیست و یکم به طور فزاینده ای جدی شد و مسائل انرژی و محیط زیست مورد توجه قرار گرفت. طبق آمار، مصرف انرژی در صنعت ساختمان 50 درصد است که تأثیر زیادی بر مصرف منابع و آلودگی محیط زیست دارد [1]. بازسازی ساختمان های قدیمی می تواند موجب صرفه جویی در منابع شود که با مفهوم توسعه پایدار مطابقت دارد [2]. روش های سنتی ساختمان عیوب بسیاری دارد. از این رو، محققان روش های بازسازی سازه را عمیقا مورد مطالعه قرار داده اند.

یونس و همکاران [3] روش بازسازی سه بعدی را برای مدل ساختمان قدیمی پیشنهاد کرد و بازسازی ساختاری ساختمان های قدیمی را با استفاده از فناوری تطبیق ویژگی، ثبت تصویر و استنتاج دید تصویر طراحی کرد. لیو و همکاران [4] طرح بازسازی ساختمان های کارخانه های قدیمی را بر اساس تجربه بازسازی ساختمان ها و شهرک های قدیمی کارخانه طراحی کرد، ساختار سیستم شاخص سود جامع را برای بازسازی ساختمان های قدیمی کارخانه در بعد توسعه پایدار ایجاد کرد که مبنایی نظری برای بازسازی شهرهای قدیمی و همچنین مرجعی برای حالت بازسازی. در این تحقیق از فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای طراحی بازسازی ساختاری ساختمان‌های قدیمی استفاده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و روش تحلیل شبیه‌سازی عملکرد مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از BIM در طراحی واقعی بازسازی ساختمان های قدیمی نشان می دهد که BIM برای طراحی بازسازی سازه ای ساختمان های قدیمی قابل استفاده است و می تواند کاستی های روش طراحی سنتی را که برای طراحی بازسازی ساختمان های قدیمی اهمیت عملی دارد جبران کند. .

2 مدل سازی اطلاعات ساختمان
BIM در شرایطی توسعه یافت که اقتصاد صنعتی ساختمان به سرعت در حال افزایش است و فناوری اطلاعات کامپیوتری تا حد معینی توسعه می یابد [5]. BIM یک فناوری طراحی سه بعدی به کمک رایانه است که می تواند اطلاعات ساختمان را مجازی سازی کند و اطلاعات ساختمان را در قالب پارامترها بیان کند [6]. در سیستم BIM، اجزای ساختمان شیئی و دیجیتالی می شوند و هر شی باید با پارامترهایی که ویژگی های ساختمان هستند توضیح داده شود.

2.1 مدل اطلاعات سه بعدی تجسم شده
تجسم BIM می تواند نقشه های طراحی را سه بعدی کند و یک تصویر سه بعدی از شی واقعی ایجاد کند و علاوه بر این، می تواند با اجزا و بازخورد تعامل داشته باشد [7]. در طراحی، تجسم می تواند تصاویر موثری را در اختیار کاربران قرار دهد و گزارش های جدیدی تولید کند. استفاده از BIM در پروژه های ساختمانی می تواند ارتباطات، اعزام و تصمیم گیری را تحقق بخشد.

2.2 مدل سازی پارامتری شی گرا
BIM می تواند اجزای ساختمان را پارامتر کند. هر شی BIM دارای پارامترهای مربوط به ویژگی‌های آن است و ویژگی‌های مؤلفه‌ها شامل بیشتر اطلاعات است [8]. این ویژگی آمار حجم کار، میزان استفاده از مصالح و تجهیزات را در فرآیند ساخت تسهیل می کند.

2.3 روش های متنوع خروجی اطلاعات
BIM می تواند اشکال مختلف اطلاعات را از پایگاه داده مانند ترسیم دو بعدی فراخوانی کند و بهبود دهد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.